środa, 15 maja 2019

Krótka historia czasu - Stephen W. Hawking



Stephen Hawking zapewnia, że będzie przystępnie. No może dla ścisłych umysłów jest do ogarnięcia cała wiedza o otaczającym świecie zaprezentowana w jego książce, ale przyznaję się szczerze, iż mnie przerosła.

Kiedy humanista zabiera się za książkę dotyczącą praw fizyki sprawa będzie trudna nawet jeśli wiedza jest przedstawiona w sposób dostępny. Przynajmniej taką sytuacja miała miejsce w moim przypadku. Teoria względności czy też teoria strun nie są mi już tak obce jak były przed lekturą jednak nie będę udawał, że jestem w stanie ogarnąć to tak jakbym tego chciał. Na pocieszenie pozostaje anegdota, iż swego czasu teorię względności rozumiały góra trzy osoby. Dlaczego jest taka trudność przy okazji rozumienia praw fizyki czy praw matematyki? Myślę, że jest jakiś problem z nauczaniem tych przedmiotów w szkole, ale może to też być po prostu moje osobiste wytłumaczenie zwykłego lenistwa. Stephen Hawking w każdym razie robi co może żeby oswoić czytelnika takiego jak ja z podstawową wiedzą naukową odnośnie powstania i funkcjonowania świata jaki znamy. Sięga do skojarzeń i porównań charakterystycznych dla umysłu humanistycznego, sięga do anegdot. Nie brakuje mu poczucia humoru co sprawia, iż nie zniechęcamy się nawet jeśli czegoś nie rozumiemy.

Myślę, że po lekturze tej książki lepiej rozumiem skąd wziął się nasz świat, o co chodzi z tym całym wybuchem i w jaki sposób funkcjonuje cała nasza galaktyka. Mało tego w końcu udało mi się zrozumieć na jakiej zasadzie powstają i jak zachowują się słynne z filmu science fiction czarne dziury. Dodatkowym plusem tej publikacji jest zapoznanie się z losami ( czasem mocno zawiłymi) wielkich naukowców jak Newton czy Einstein. Ogrom pracy musiał wkładać fizyk taki jak Hawking żeby przetłumaczyć wszystko co wie na język zrozumiały dla takich słabiaków jak ja, a jeśli dodatkowo wziąć pod uwagę jego ograniczenia wynikające z choroby i mocno utrudnioną komunikację z otoczeniem to tym bardziej należą się mi słowa uznania za tą książkę.

Podsumowując, polecam tą książkę każdemu kto chociażby raz zastanawiał się jak skonstruowany ten nasz świat. Nawet jeśli tak jak ja nie wszystko zrozumiecie to gwarantuje, iż będziecie wiedzieć więcej niż przed lekturą. Wszystkie te teorie skonstruowane są w tak przemyślany i logiczny sposób, że w pewnym momencie zapominamy, iż tak naprawdę to wciąż w większości tylko teorie, których na dzisiejsze możliwości nie można potwierdzić i to dodaje dodatkowego smaczku książce Stephena Hawkinga. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz