sobota, 6 lutego 2016

Wilki - Adam Wajrak





 "Wilki" to pozycja po którą sięgnąłem przede wszystkim z uwagi na wielką sympatię do osoby Adama Wajraka. Przyznam się szczerze, że dopiero niedawno dane mi było wypatrzyć w internecie  tego jak się okazuje znanego dziennikarza Gazety Wyborczej i jednocześnie wielkiego miłośnika zwierząt. Kiedy trafiłem na jego profil na facebooku ( serdecznie zresztą go polecam - https://www.facebook.com/adam.wajrak?fref=ts ) to nie mogłem się oderwać od tych cudnych wręcz zdjęć i opisów przyrody. Treści, które tam zobaczyłem na tyle podziałały na moją wyobraźnię, że kiedy zobaczyłem promocję na " Wilki", to postanowiłem przeczytać je  na odmianę, gdyż często nie mam do czynienia z tego typu literaturą.

"Wilki" wbrew pozorom nie są tylko książką o tych sympatycznych zwierzętach, ale też o tym "co ludzie robili i robią wilkom, jednemu z najbardziej prześladowanych dużych ssaków, jakie żyją na naszej planecie. Są to często rzeczy niezwykle okrutne i przerażające" - o czym ostrzega sam autor. Taka właśnie jest ta książka. Ma dwa oblicza. Z jednej strony mamy tu relację Adama Wajraka i jego przyjaciół, którzy śledzą te sympatyczne ssaki ( celowo piszę że sympatyczne, bo trudno odmówić drapieżnikowi tego, iż jest drapieżcą, co nie wyklucza sympatii jaką może wzbudzać, kiedy bliżej pozna się jego zwyczaje ) i poznają ich zwyczaje kierowani ciekawością, a z drugiej strony obserwujemy na jak wielką skalę miała i ma miejsce krwawa rozprawa z wilkami, gdzie są one ofiarą polowań nawet kiedy są pod ochrona, a ich gniazda są plądrowane w poszukiwaniu młodych, które są potem w bestialski sposób pozbawiane życia. Najgorsze jest w tym wszystkim to, że ten krwawy proceder odbywa się za przyzwoleniem, a czasem nawet aprobatą instytucji państwowych. Są niestety miejsca, że wilki są bliskie wyginięcia, a nawet praktycznie już nie istnieją .


"Moment, w którym wilk trzyma w paszczy twoją dłoń, nie jest może najlepszą okazją na zachwyty, ale będąc tak blisko Kazana, nie mogłem nie zauważyć, że był piękny" - Adam Wajrak


Adam Wajrak w swojej książce nie tylko edukuje nas o zwyczajach wilków, o tym jaki jest jego charakter, a jest to o tyle ciekawe, że ten sam gatunek zachowuje się całkiem inaczej w rożnych obszarach geograficznych, ale pokazuje jak wchodzą one w interakcje z innymi gatunkami i w jaki sposób wspomagają równowagę międzygatunkową. To nie one są odpowiedzialne za bałagan i szkody w gospodarstwach ludzkich, ale głupie czasem rozwiązania w przepisach jak również degeneracja niektórych jednostek w środowiskach myśliwych. Ponadto kłusownictwo daje o sobie znać na każdym kroku. 

Podsumowując, polecam tą książkę każdemu. Ja osobiście miałem okazję zapoznać się z nią w formie e-booka, ale przeglądając swego czasu w księgarni wydanie papierowe polecam zakup, gdyż warstwa graficzna naprawdę robi wrażenie. Natomiast co do Adama Wajraka, to myślę że jeszcze będę śledził jego publikacje, bo bardzo mi zaimponował swoją osobą. 

Jeśli ktoś ma tak jak ja dużo sympatii do tych zwierząt, albo nabierze jej po lekturze tej ksiazki, to zachęcam  do włączenia się w pomoc tym zwierzetom :





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz